سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ایمان برهنه است و جامه آن تقوا و زیورش حیا و دارایی اش فقه و میوه اشدانش است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
رشیو وبلاگ - هشدار نسبت به پیامد های فرهنگی تخریب مزار شهدا سراسر کشور
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • موضوع: جمع‌آوری تصاویر شهدا از بزرگراه تهران ـ قم

    محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (روحی له‌الفداء)

    سلام علیکم؛ محترماً به استحضار عالی می‌رسانم، بر حسب اظهارات افسران کارشناس تصادفات پلیس راه ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران، تصاویر شهدای معظم روحانیت از ابتدای نهضت اسلامی تا پیروزی انقلاب و همچنین شهدای گران‌قدر جنگ تحمیلی که در کنار برادران خود با نثار جان به دیدار معبود شتافته‌اند، در وسط بزرگراه تهران ـ قم نصب گردیده و علی‌رغم اینکه از لحاظ تبلیغاتی بسیار مؤثر است و بیانگر شرکت مستقیم جامعة عزیز روحانیت در سراسر تاریخ انقلاب می‌باشد، لکن این تصاویر، توجه رانندگان را به خود جلب نموده و موجب بروز تصادفات زیادی گردیده و می‌گردد. علی‌هذا مستدعی است نظریة حضرت‌عالی را در این زمینه امر به ابلاغ فرمایند تا همان نحو اجرای امر شود. در پایان، طول عمر همراه با سلامتی برای آن امام بزرگوار از درگاه ایزد منان مسئلت نموده و امیدوارم سایة پر مهر

    پی‌نوشت:

    1. صحیفة امام، ج 1، ص 351.

    2. توسعه، شهریار زرشناس، ص 21.

    3. مقام معظم رهبری، 15/9/81.

    4. مقام معظم رهبری 15/10/73.

    5. صحیفة امام، ج 17، ص 373-378.

    منبع : وبلاگ نون و قلم

     ادامه مطلب...

    م.ادیب ::: یکشنبه 87/1/25::: ساعت 10:40 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    حیف از این گلزارها!

                                    طرحی با عنوان ساماندهی و به‌سازی مزار شهدا، با مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران و همکاری شهرداری‌های هر شهر و روستا و همچنین وزارت کشور از چند سال پیش آغاز و به اجرا گذاشته شد و این روزها بر سرعت اجرای آن افزوده شده و حتی در برخی از شهرهای کوچک و روستاها نیز به اجرا درآمده است. متصدیان طرح مدعی هستند که این طرح با هدف به‌سازی قبور تخریب شده شهدا و ساخت نمادها و مراکزی در کنار این مزارها انجام می‌گیرد، اما اجرای طرح که شاید برای اولین بار در شهر مشهد مقدس انجام شد، نشان داد که این طرح دارای نکات بسیار مبهم و سؤال برانگیزی است و بیشتر «یکسان سازی» است تا بهسازی و بیشتر از آن‌که ظرافت و دقت داشته باشد، نگاه‌های غیرفرهنگی و سطحی دارد. چرا که کلیه قبور را به شکل واحد درآوردند و تمام عناصر فرهنگی که می‌توانست مورد بررسی و تحقیق‌های جامعه شناختی و انسان شناختی قرار بگیرد را حذف کردندادامه مطلب...

    م.ادیب ::: دوشنبه 87/1/19::: ساعت 3:4 عصر
    نظرات دیگران: نظر



     *ایام راهیان نور با بوق و کرنا شروع شده. مردم از هر قشری و سطحی نگاهشان را به سوی مناطق جنگی گردانده اند. و این یعنی ظرفیت فوق العاده که آن را تنها و تنها می توان با برکت خون شهدا و نفس امام توجیه کرد و لاغیر!!

    * ولاغیرش برای این بود که آقایان خودشان را بی خودی به شهدا نچسبانند و این استقبال را به اسم خودشان ثبت نکنند که کرده اند!

     

    *دوستی چند روز پیش می گفت نونی شکلی که در شلمچه ساخته بودند امسال برداشته اند. گفتم همین دو سال پیش بود که مسئولین راهیان نور با آب و تاب گزارش می دادند که ما برای این نونی شکل بیش از یک میلیارد تومان پول صرف کردیم! با این کار می خواستند بفهمانند که عراق برای آن همه نونی شکل چقدر سرمایه گذاری کرده بود!!! خلاصه منظورم این است که به بهانه ی کار فرهنگی چند میلیارد تومان پول هو تو تو .

     

    * مثل زنان خیابانی که برای هر مجلس عزا و عروسی عارشان می آید که لباس واحد بپوشند آقایان هم ادامه مطلب...

    م.ادیب ::: شنبه 87/1/10::: ساعت 4:19 عصر

    آنچه می خوانید گزارشی از ارشیو سایت مطالبه مربوط به 1/9/83 است که به ساماندهی؟! مزار شهدا در بهشت رضای مشهد پرداخته است.از انجا که تکرار همین نسخه برای سایر مکان ها نیز کلنگ خورده است بر ان شدیم تا دوباره مروری به آن داشته باشیم

     

    مادری که یکی از دو فرزند شهیدش وصیت کرده بود تا بر سنگ قبرش بنویسند : "دانش آموز شهید" می گفت : تمام مادران شهدایی که من با آنها در ارتباطم از این کار ناراضی اند . ما بصورت دسته جمعی هم به مسوولان اعتراض کرده ایم . اگر فرزند خود آقای رحیمیان در این گلزار دفن شده بود آیا اجازه می داد مزارش را تخریب کنند ؟ الآن که آن مزارها را از بین برده اند و به قول خودشان ترمیم کرده اند چه کار می شود کرد ؟ به چه کسی باید مراجعه کرد ؟ مادران شهدا مسوولان این کار را نمی بخشند .
    *
    تا آن هنگام که از دید مسوولان چگونگی بررسی و تحقیق در مزارات شهدا صورت قطعی و عملی یابد و بر اهمیت مساله وقوف بایسته و فراگیر حاصل شود ، حفظ وضع موجود و پرهیز از دگرگون سازی در ماده و مصالح و هیات کلی مزارات ضرورت جدی دارد .
    *
    حسین پور ، رابط بنیاد شهید در پیگیری طرح مرمت قبور شهدای مشهد ، سازمان بهشت رضا را متولی اصلی این طرح عنوان می کند و می گوید : این طرح یک کار مشارکتی بین ده ارگان از جمله بسیج ، ارتش ، آستانقدس و . . .بوده است که البته بنیاد شهید و شهرداری نقش محوری داشته اند .
    *
    تغییر در فرم و فضای کنونی -شکل اصلی و اولیه مزارات- گرچه ممکن است به منظور مرمت یا یکسان سازی و رعایت ظواهر و زیبایی و حتی رفاه حال مردم و تسهیل آمد و شد زائران و دلایل دیگری صورت گیرد اما هیچ علت و ضرورتی نباید به اصالت اسنادی و اسنادی این مجموعه ها خدشه وارد سازد .

    ادامه مطلب...

    م.ادیب ::: شنبه 86/11/20::: ساعت 11:0 صبح

    بیانیه انتقادی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس در مورد یکسان‌سازی گلزارهای شهدا 

    دردمندانه بر سوگ یادآوران نشسته‌ایم. سوگ نه از سر فقدان آنان که شهیدان به حقیقت، آئینه‌ بی‌غبار کمال‌جویی و قرب الی‌الله هستند. هرچند به جور ایام،‌ غبار بر مزار ساده و بی‌پیرایه آنان نشسته بود. لازم بود هرازگاهی با گلاب اشک،غبار را مثل مادران شهدا از روی سنگ مزارهایشان کنار بزنیم و در خلوت نیاز عصرهای پنج‌شنبه، چشم‌درچشم، با عکس‌های پرپیامشان گره بخوریم و دست نیاز و توسل بر سنگ سادگی و نقوش پررمز و رازشان بکشیم و بر سفره کریمانه‌ بهترین بنندگان خدا در عصر معاصر بنشینیم. این سنت در فرهنگ ما با تپش قلب صبور زینب «سلام‌الله علیها» آغاز می‌شود و با اشک پنهانش درمی‌آمیزد تا این تپش زلال، مسیر تاریخ را به ما نشان دهد. لاجرم هر تجدد و نواندیشی باید در زیر خیمه این سنت، معنا شود اما به گواهی دلها، بسیاری از آبادکردن‌ها، عین ویرانی است و نماد این تجدد نامأنوس با سنت‌ها در تخریب مزار شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. امروز که تیر اندیشه‌های مدرنیسم که یکی از شاخه‌های تناور شجره طیبه انقلاب اسلامی را نشانه رفته است، باور کردیم که تقابل مدرنیته غربی با سنت‌های اسلامی به آستانه مقدسه شهیدان رسیده است لذا باید فریاد زد فریادی برآمده از درد و نهیبی برخاسته از عمق پیام شهیدان. مدیران بنیاد شهید با این اقدام به دنبال ماندگارکردن قبور با استفاده از مصالح بهتر و یکسان‌سازی و شکیل‌کردن گلزارها به منظور القای بیشتر فضای معنوی به زائران و جلوگیری از امحاء عکس‌ها و مدارک شخصی شهیدان هستند. بپذیریم که در چنین اقدامی دو اصل باید مبنای برنامه‌ریزی باشد: اول این‌که اصلاحات نباید ریشه‌ها و محکمات فرهنگی را دستخوش تغییر و تحول قرار دهد و دوم این‌که: اصلاح باید رنگ و صبغه اسلامی و ایرانی داشته و منبعث از تعاریف اصلی باشد. بی‌تردید، یکسان‌سازی عین عدالت نیست، خاصه این‌که این یکسان‌سازی – اگرچه به دنبال پیوند با رگه‌هایی از معماری اسلامی و ایرانی است – ولیکن در یک هیئت کلی تداعی‌گر قبور کشتگان فرامرزهاست. کدام انسان منصف و بیدار است که میان دفاع مقدس ما و بالطبع به معراج رسیدگان ما با جنگ‌های زیاده‌خواهانه و کشتگان آنان، تمایزی قائل نباشد. اگر این اصل را بپذیریم لاجرم به چند نکته خواهیم رسید. 1- گلزارهای شهداء به تنهایی بخشی از موزه و تاریخ بزرگ دوران دفاع مقدس است و اگر تمام امکانات نظام بسیج شود، نمی‌تواند دوباره آن را ایجاد کند و اگر همه هنرمندان جمع شوند به هیچ وجه قادر نخواهند بود معنویتی که فضای پیشین به زائرین قبور شهداء القاء می‌کرد در فضای جدید به وجود آورند. 2- هر سنگ، سندی گویا از اندیشه‌های تعالی‌جوی شهیدان ماست، تنوع در شکل قبرها، نماد مردمی‌بودن دفاع و از خودگذشتگی مردم به ویژه جوانان در این دوره از تاریخ کشور است و انهدام این تنوع و یکسان‌سازی تداعی‌کننده اجبار و زور در اعزام نیروهای مردمی است. هر مزار حداقل هفته‌ای یک‌بار محل زیارت دلسوختگان است و انتقال آثار شخصی و ملزومات معنوی شهیدان به یک موزه متمرکز - حتا در مجاورت گلزار آنان – به شدت از تأثیرگذاری و معرفی چهره‌های معنوی آنان می‌کاهد.

    منبع: ساجد



    م.ادیب ::: شنبه 86/11/13::: ساعت 3:13 عصر

    با حضور مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان انجام شد :

    جلسه ساماندهی گلزارهای شهدای استان سمنان برگزار شد

     

    حجت الاسلام والمسلمین علی شکری از اختصاص 7 میلیارد و 500 میلیون ریال در سال جاری به مرمت و بازسازی گلزارهای شهدای استان سمنان خبر داد.

    به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان : محسن جاویدان معاون برنامه ریزی استاندار سمنان در جلسه ساماندهی گلزارهای شهدای استان سمنان که در معاونت برنامه ریزی استانداری سمنان برگزار شد ، با اشاره به طرح مشارکت دستگاه های اجرایی برای بازسازی و مرمت گلزارهای شهدا افزود: این طرح باید گسترش یابد و همه یکصد و پنجاه دستگاه اجرایی استان سمنان در آن شرکت کنند .

    وی تصریح کرد: طرح بازسازی و مرمت گلزارهای شهدا توسط دستگاه های اجرایی استان سمنان تا پایان سال 88 به پایان خواهد رسید.

    رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان سمنان نیز در این جلسه گفت: 18 دستگاه اجرایی این استان، بازسازی 42 گلزار شهدا در روستاهای استان سمنان را متقبل شده اند.

    محمدعلی مطهری نژاد با بیان این که سه میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی گلزارهای شهدای استان سمنان در نظر گرفته شده است، افزود: با تخصیص کامل این اعتبار روند بازسازی این گلزارها شتاب می گیرد.

     

     



    م.ادیب ::: پنج شنبه 86/11/11::: ساعت 11:35 عصر

    درباره حذف مولفه های فرهنگی مزار شهدا


    چند روز پیش صدای کلنگ تخریب قبور شهدای گمنام و بدون مدافع قطعه 44 بهشت زهرا بلند شد اما هیچ صدایی از ارگان های فرهنگی کشور از ارشاد تا صدا و سیما و حتی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس! بلند نشد چراکه شاید هیچ کدام از این کار ناراضی نبودند و حتی آنرا گامی بلند در جهت توجه به فرهنگ دفاع مقدس می دانستند!
    در حالی که عناصر فرهنگی مزار شهدا از پیوندی عمیق با باورهای دینی برخوردارند و محمل بروز ارزشهای انقلابی گشته اند و اهل فرهنگ آنها را چون سایر نمادها، عنصری مهم در شکل دهی هویت فرهنگی می دانند، نگاههای اداری و غیرفرهنگی این مدیران فرمالیست – که امروز بلای جان فرهنگ انقلاب گشته اند و حداکثر توان ایجاد تغییرات ظاهری دارند- هیچ ارزشی برای آنها قایل نیستند و به راحتی دستور تخریب این زیست محیط و فضای فرهنگی را می دهند و البته همین ها بودند که به تاکیدات امام مبنی بر حفظ مراکز جنگ زده کم توجهی کردند.
    این فضاها که هنوز مخاطبان خود را به حال و هوای جبهه ها می برند و حتی تنوع احساسات، روحیات و تیپهای شهدا و خانواده هایشان را به عنوان نمونه ای از اجتماع متنوع شرکت کننده در جنگ نمایش می دهند از نظر این مدیران اهل فرهنگ باید یکدست و هماهنگ شوند و تحت عنوان طرح بهسازی و یکسان سازی به قبرستانی خشک و بی روح و خالی از این عناصر فرهنگی تبدیل شوند.
    مسئولان که این طرح را در جهت تکریم شهدا می دانند تا همه با هم در سکوت اهالی فرهنگ، به نام حفظ ارزشهای دفاع مقدس تیشه به ریشه این محمل تنبه انسانها و بستر انتقال فرهنگ بزنند.



    جنبش عدالتخواه  ضمن هشدار به مردم عزیزمان، اجرای این طرح و امثال آنرا - که متاسفانه در مشهد و برخی شهرهای کوچک اجرا شده اند- گامی در جهت قطع ارتباط نسل جدید با آثار شفاهی و زنده به جا مانده از دوران دفاع مقدس می داند و آنرا ناشی از نگاههای غیرفرهنگی مسوولان مربوطه و علی الخصوص بنیاد شهید بعنوان متصدی آن در کل کشور می داند و خواستار توقف اجرای آن و حضور فعالانه نیروهای حزب اللهی در این عرصه است.




    م.ادیب ::: چهارشنبه 86/11/10::: ساعت 7:0 عصر

    بر این مزارها چه می بینیم؟ (2)

     

    ج ـ فرهنگ عاشورا در مزار سرودهها
    پیوند روحی وعاطفی وفراتر از آن عاشورا اندیشی و اتصاّل با فرهنگ عاشورا، در سنگ مزار شهیدان بارز و مشهود است. برخی ویژگی
    های شخصیّتی یا نحوة شهادت شهید، در انتخاب و گزینش این عناصر فرهنگی برای مزار نوشتهها محور اصلی و اساسی است. متناسب با روحیّات یا خواستههای شهید، خانوادة وی، به انتخاب نوشته پرداختهاند. برخی از عناصر فرهنگی نگاشته شده بر مزار شهیدان، شهادت طلبی، آزادی و آزادگی، لبان تشنه، وفاداری بر سر عهدو پیمان، نشر فرهنگ قرآن و تلفیق دعا و جهاد است که نمونههایی از آن به ترتیب در ذیل می آید:
    در راه دین جان دادن افتخار است شهادت از بهر حسین نه عار است
    اراک: باغ جنّت، سنگ مزار شهید علی اکبر توکّلی
    ***
    دنیا بداند کربلای عشق اینجاست زیبا ترین گل های عالم لالة ماست
    هر لحظة ما اربعین در اربعین است آیا بهای صبح آزادی چنین است؟
    آمل: امامزاده ابراهیم، سنگ مزار شهید مجید اصغر نژاد
    ما در ره عشق نقض پیمان نکنیم گر جان طلبد دریغ از جان نکینم
    دنیا اگر از یزید لبریز شود ما پشت به سالار شهیدان نکنیم[2]
    مشهد مقدّس: حرم مطهّر، صحن آزادی، سنگ مزار شهید محمود حشمتی
    شهریار: برد آباد، بهشت رضا، سنگ مزار شهید رستمعلی جانعلی
    در راه دوست از سر و از جان گذشته
    ایم با مهر دوست رشتة ایمان سرشتهایم ادامه مطلب...

    م.ادیب ::: سه شنبه 86/3/22::: ساعت 3:0 عصر

    میلیاردها تومان برای از بین رفتن سنگ نوشته های تاریخی انقلاب

     

    هر چه خواستیم از کنار این مساله بگذریم نشد که نشد.آخر شما بگوئید چرا و به چه علتی میلیاردها تومان از بیت المال جمهوری اسلامی به دست افراد منتسب به این نظام برای از بین بردن فضاهای مزارهای شهدا به نام مرمت و بازسازی باید هزینه شود.
    مزارهای شهدای فعلی که یادگاری های شهدا اعم از سنگ نوشته هایی که در آن وصیتی، شعری و یا نوشته و خاطره ای از آن محصول رسیده انقلاب برای نسلهای بعد و نسلهای حاضر! بر رویشان نقش بسته و یا عکسها ، لوازم شخصی ،قرآن جیبی و ... که در جعبه های آلمینیومی بالای سر برخی وجود دارد چرا باید با یک طرح عجیب و نادرست همچون مزار کشته گان جنگ جهانی دوم در کشور دوست و برادر؟! آمریکا در بیاید و چرا بنیاد شهید به حرف صاحب نظران تاریخ انقلاب توجه نمی کند و همان دست گل بهشت رضای مشهد را که باعث ناراحتی بسیاری از خانواده های  شهدا و انتقادات جدی مقامات و مردم انقلابی را به همراه داشت برای کل گلزارهای شهدای کشور انجام می دهد.مسلما هیچ کس با مرمت بخشهای آسیب دیده از گذر زمان به همان شکل سابق شکایتی ندارد اما آنچه که بنیاد شهید به اسم ساماندهی با 220 میلیارد تومان(برای مزار هر شهید 1000000ریال ده میلیون ریال) بودجه قصد انجام آن را دارد جز از بین بردن بخش مهمی از تاریخ و ادبیات تاثیر گذار انقلاب و جنگ سودی ندارد.
    در همین رابطه دو مطلب زیر با هم خواندنی است:


    معاون عمرانی و مسکن بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد:
    ساماندهی گلزار شهدا در کشور
    معاون عمرانی و مسکن بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: تاکنون
    ۱۹ هزار و ۶۰۰ گلزار شهدا در سطح کشور ساماندهی و مناسب سازی شده است و طبق پیش بینی های انجام شده تا آخر سال، ۲۰ هزار مزار شهید دیگر نیز در سراسر کشور ساماندهی خواهد شد.مهندس حبیب الله بوربور، معاون عمرانی و مسکن بنیاد شهید و امور ایثارگران، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ساماندهی گلزار شهدا، گفت: اعتباری که بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ساماندهی گلزار شهدا اختصاص داده، حدود ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و اعتبار وزارت کشور، ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و اعتباری نیز که کمیته کارگروه گلزارها یادمان ها در استان ها اختصاص داده، ۱۰ میلیارد تومان بوده است.
    وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش ادامه مطلب...

    م.ادیب ::: شنبه 86/3/19::: ساعت 11:0 عصر

    استاد کالج دولتی «کندی» در هاروارد: از مزار شهدا در بهشت‌زهرا دیدن کنید
    استاد کالج دولتی «کندی» در هاروارد، پس از دیدار از ایران، به نومحافظه‌کاران آمریکا توصیه کرد پیش از اعلام جنگ با ایران، از مزار شهدا در بهشت‌زهرا دیدن کنند.
    «مایکل ایگناتیف»، نویسنده «نیویورک‌تایمز» و مدرس حقوق بشر کالج دولتی «کندی» در هاروارد، از سفری که ماه پیش برای سخنرانی درباره حقوق بشر به ایران داشته است، چنین گزارش می‌دهد: در جنوب تهران، گورستان بزرگی است که برای کشته‌شدگان جنگ اختصاص داده شده است. جوانانی که در سال‌های بین 1980 تا 1988 در جنگ بین ایران و عراق، جان خود را از دست داده‌اند. این شهر بزرگ مردگان، با ایستگاه متروی مجزای خود و فروشگاه‌های خاص خود، به هیچ عنوان با گورهای یک‌شکل و کاملا معمولی ردیف به ردیف گورستان ملی آرلینگتون، شباهت ندارد. در گورستان شهدای شهر تهران، هر فرد کشته‌شده به اندازه مرتبه و درجه شهادت خود، داری مرقد خاص خود و شامل یک قاب شیشه‌ای است که در جایگاهی ویژه بر روی قبر قرار گرفته است. این محفظه‌های شیشه‌ای با تصاویر ماتی از مردان جوانی پر شده است که برخی کلاه جنگی بر سر یا پیشانی‌بندهای قرمز بر پیشانی دارند. برخی عکس‌ها سلاح به دست هستند و در مواردی در حال غذا خوردن با دوستانشان هستند. در کنار عکس‌‌هایی که به زردی گراییده است، یک قرآن یا یک نسخه بی‌رنگ از اشعار فارسی و تعدادی گل‌های پلاستیکی وجود دارد. در مواردی هم تخم‌مرغ‌های رنگی وجود دارد که خانواده‌های ایرانیادامه مطلب...

    م.ادیب ::: شنبه 86/3/19::: ساعت 10:0 عصر

       1   2      >
    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 2
    بازدید دیروز: 10
    کل بازدید :67891

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    رشیو وبلاگ - هشدار نسبت به پیامد های فرهنگی تخریب مزار شهدا سراسر کشور
    مدیر وبلاگ : م.ادیب[27]
    نویسندگان وبلاگ :
    فیروزمهر[0]
    محمد نوروزی[0]
    بهرامی[0]

    این وبلاگ به پروسه تخریب (یکسان سازی) مزار شهدا که مدتی ست توسط بنیاد شهید شروع شده می پردازد

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    رشیو وبلاگ - هشدار نسبت به پیامد های فرهنگی تخریب مزار شهدا سراسر کشور

    >>آرشیو شده ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<