سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برای نمازگزار، محبّت فرشتگان و هدایت و ایمان و نور معرفت است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
با عواطف مردم بازی نکنید! - هشدار نسبت به پیامد های فرهنگی تخریب مزار شهدا سراسر کشور
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • سعید قاسمی در واکنش به بازسازی قطعه شهدا:
    نباید با عواطف مردم بازی کرد

    یکی از فرماندهان ارشد دفاع مقدس گفت: درست است که از نظر برخی قطعه شهدا مشکلات و وضع نابسامانی دارد اما نباید بدون توجیه و راضی کردن خانواده های شهدا و مردمی که به مزار شهدا البته با وضع موجود تعلق خاطر پیدا کرده اند، دست به این کار بزنند.

    سعید قاسمی در گفتگو با رجانیوز اعتراضات صورت گرفته نسبت به طرح ساماندهی قطعه شهدا را نشان دهنده حساسیت جامعه حزب الله نسبت به آنچه که رهبر انقلاب آن را گنج خوانده بودند، دانست و گفت: در 2، 3 سال گذشته و در مراسم های مختلف، به خصوص شبهای قدر، توجه وی‍ژه از جامعه ای ‌را می بینیم که از همه جا مانده و رانده و خسته از مباحث سیاسی‌، به امامزادگان عشق چنبره می زنند.

    قاسمی تأکید کرد: هرچه جامعه از ارزش های خود دور می شود، نورافشانی این امام زادگان عشق بیشتر شده و هرچه جامعه تاریکتر می شود جلوه آنها نمایان تر می شود.

    وی با بیان اینکه امسال در شب های قدر کسانی بر سر مزار شهیدان آمده بودند که از حیث ظاهری هیچ تناسبی با امثال بنده نداشتند، اظهار داشت: این نشان می هد که به فرموده امام، مزار این بزرگواران برای تاریخ می تواند درس عبرت باشد.

    همرزم سرداران شهید بروجردی، متوسلیان و همت خطاب به مسئولین گفت: سخن ما این است که در جامعه ای که شما درصدد کار فرهنگی هستید باید بدانید که مزار شهیدان در بهشت زهرای تهران خود به خود حرف های زیادی برای گفتن دارد.

    قاسمی ادامه داد: من خودم افراد زیادی را می شناسم که در بهشت زهرا ومزار شهیدان آمده اند و تغییر و تحولاتی در زندگیشان رخ داده است.

    وی با اشاره به حضور بازدیدکنندگان خارجی گفت: چندی پیش پدر شهیدان اشمر را که در عملیات استشهادی در لبنان به شهادت رسیدند، بر سر مزار 4 هزار شهید گمنام بردم و وقتی برایش توضیح دادم، زانوانش سست شد و همان جا سجده کرد و بعد هرجا که می رفت، به دیگران می گفت که اینها مرا جایی برده اند که 4 هزار شهید دارد.

    این فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس، بهشت زهرا(س) را داری یک پتانسیل ویژه دانست و افزود: هر قطعه شهدا برای خود داستانی دارد که دهها راوی می خواهد تا آن داستان ها را روایت کنند.

    قاسمی با بیان اینکه امیدوارم که همه مسئولین به این پتانسیل عظیم واقف باشند، افزود: متاسفانه مسئولین به این موضوع واقف نیستند که اگر اینچنین بود اتفاقات اخیر در بهشت زهرا نمی افتاد.

    این استاد دانشگاه اظهار داشت: کسانی که ادعا می کنند توانایی انجام کارهای بزرگ در بهشت زهرا را دارند، چرا اقدام به کارهای بسیار ساده برای معرفی ویژگیهای شهیدان نکرده اند.

    قاسمی ضمن تقدیر از بازسازی قطعه 44، مدفن شهدای گمنام، گفت: همان مقطع که برخی دوستان با این کار مخالفت می کردند، بنده موافق این تغییر و تحول در قطعه 44 بودم.

    این کارشناس ارشد معماری دلیل اصلی این موافقت را وضعیت نابسامان قطعه 44 ذکر کرد و ادامه داد: حرف ما با دوستان این بود که چرا کسی در قبال نابسامانی های موجود در قطعات شهدا اعتراضی نمی کند.

    وی با بیان اینکه وضعیت قطعه 44 برازنده نبود و بدون تردید باید اصلاح می شد، ادامه داد: اگرچه وضعیت موجود جای تأمل و انتقاد دارد اما به هر صورت باید به قطعه 44 سروسامانی داده می شد.

    قاسمی رهاشدن مجدد این قطعه به حال خود پس از بازسازی و تداعی نوعی نبود هویت را از جمله ایرادات قطعه 44 ذکر کرد و افزود: این قطعه حرف خود را می زند اما از نظر معماری، بصری و روانی می شد کارهای بهتری انجام داد.

    وی با بیان اینکه دوستان طرح هایی را ارائه کرده و بعد رها کردند، اظهار داشت: عزیزان یک چیزی شنیده اند به نام آب نما و یک جویی درست کردند که 50 سانت آب در آن جریان دارد که همان موقع به آنها گفتم که قطر این جویی که شما راه انداخته اید، در تمام باغ های سنتی، بیش از 10 سانتی متر نیست و این جوی با این حجم از نظر فنی ایراد دارد.

    به گفته قاسمی اشکال اصلی این طرح ها اجرای ناقص آن است.

    وی با بیان اینکه بنده با دوستانی که می خواستند در بهشت زهرا(س) نسبت به اقدام اخیر در ساماندهی مزار شهدا تجمع و اعتراض کنند مخالفت کردم، افزود: اما بدون شک مجریان هم باید بدانند که نباید با احساسات و عواطف مردمی که به این مزار شهیدان تعلق خاطر دارند، بازی کرد.

    قاسمی ادامه داد: مسئولین ابتدا نیامدند کاری را که می خواهند انجام دهند و یک نقطه کوچک را به سامان برسانند و بعد به خانوادههای شهدا این مکان را نشان داده، به شکلی که این عزیزان آرزو کنند که یک روزی آنها وقت و بودجه بگذارند و مزار شهیدان آنها را نیز به آن صورت زیبا در آورند.

    وی با تأکید بر اینکه مردم در قبال این مسائل حساس هستند و حاضر نمی شوند به راحتی از تعلقات خود دل بکنند، افزود: پدر و مادر شهیدان، که سنشان هم بالا رفته 25 سال است که از نظر بصری با این نمادها عادت کرده اند.

    این کارشناس معماری با اشاره به مشکلات فعلی قطعه شهدا ادامه داد: یک جا سوله دارد، یک جا بالاست، یک جا پایین است، ‌یک جا نرده تیز بر دور مزار شهیدان کشیده اند، پیرزن، پیرمرد و جانبازان ویلچری نمی توانند برای زیارت در میان این مسیرها حرکت کنند.

    قاسمی همچنین تأکید کرد: درست است که از نظر برخی قطعه شهدا مشکلات و وضع نابسمانی دارد، اما با این توصیف نباید بدون توجیه و راضی کردن خانواده های شهدا و مردمی که به مزار شهدا البته با وضع موجود تعلق خاطر پیدا کرده اند، دست به این کار بزنند.

    وی با بیان اینکه جماعتی که هیچ انسی با بهشت زهرا ندارد، می خواهند یک طرحی را پیاده کنند، ادامه داد: اینها فکر می کنند که با اختصاص یک بودجه و به کارگیری پیمانکار و به کارگیری یک طرحی که از نظر آنها زیباست،‌ کار تمام است.

    قاسمی تصریح کرد: اگرچه ضعیت موجود مطلوب نیست، اما نباید یکدفعه بلدوزر بیاورند و با روحیات مردم بازی کنند.

    وی اظهار داشت: برفرض که طرحشان خوب و کامل باشد، اما باید بررسی کنند که برای اجرای آن چه بهایی باید پرداخته شود؟ به چه قیمتی این کار را می کنند؟ هرکاری باید قیمتش مشخص شود.

    به گفته قاسمی اشتباه آقایان این است که فکر می کنند چون نظامی هستند، فکر می کنند همه مردم باید مانند سرباز آنها باشند و هرچه گفتند تبعیت کنند، در صورتی که اینجا دیگر پادگان نیست بلکه باید پاسخگوی تبعات کارهای خود باشند.

    وی با بیان اینکه بنده شخصاً با نفس طرح موافقم و وضعیت موجود را برازنده نظام جمهوری اسلامی نمی دانم، افزود: در میان مزار شهیدان، مزار شهدای گمنامی است که سنگ قبرهایش شکسته و کسی هم برای وضع موجود داد نمی زند.
    قاسمی همچنین اظهار داشت: اگرچه باید به کسانی که بدون کارشناسی اقدام به اجرای طرح های خود می کنند، اعتراض کرد اما این سؤال هم وجود دارد که به چه دلیل نسبت به وضعیت موجود اعتراضی نمی شود. اینها مواردی است که باید نسبت به آن ها تفکیک قائل شد.

    این کارشناس معماری با بیان اینکه یکی از اشکالات در مملکت ما این است که هرکسی در کاری که تخصص ندارد، دخالت می کند، ادامه داد: این کار یک کار بسیار ظریف و پیچیده است که باید بهترین معمارها، دکورسازها و کارشناسان به کار گرفته شوند.

    وی در ادامه افزود: اگرچه بسیاری از خانواده های شهدا نسبت به مزار شهیدانشان حساسیت دارند اما متأسفانه تعداد زیادی از مزار شهدا نیز به امان خدا رها شده است و کسی هم به آن رسیدگی نمی کند.

    این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید کارگروه تشکیل شود و این کارگروه با کارشناسی و رعایت دغدغه های خانواده های شهدا به ساماندهی قبور بپردازد، اظهار داشت: نباید بدون رضایت خانواده های شهدا حتی یک قطعه را تخریب کرد.

    قاسمی با طرح این سؤال که چرا ابتدا قسمت های کوچکی که خانواده های شهدا اعتراضی نسبت به تغییر آن ندارند، به عنوان نمونه مورد بازسازی قرارنمی گیرد، ادامه داد: اینکه یکباره بلدوزر بیاورند و زمین را شخم بزنند، روشن است که مورد اعتراض قرار می گیرد.

    این فرمانده دفاع مقدس با بیان اینکه 10 سال است که فریاد می زنیم و مشکلات مزار شهیدان را اعلام می کنیم اما آقایان کمبودرا بهانه می کنند،گفت: همین بهشت زهرا(س) اکنون یک سوله نیاز دارد یا سالن آمفی تئاتر خانه شهید چقدر پتانسیل برای جذب مخاطب دارد و مردم را به سوی خود می کشد اما الآن صندلی هایش خراب است.

    وی در پایان تأکید کرد: مسئولین ابتدا این سالن را که از کشورهای خارجی مثل عراقی و لبنان در آنجا می آیند، دریابند، طرح و برنامه پیش کش.

    منبع : رجا نیوز

    http://www.rajanews.com/detail.asp?id=18301



    م.ادیب ::: یکشنبه 87/8/5::: ساعت 3:0 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 1
    بازدید دیروز: 10
    کل بازدید :67890

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    با عواطف مردم بازی نکنید! - هشدار نسبت به پیامد های فرهنگی تخریب مزار شهدا سراسر کشور
    مدیر وبلاگ : م.ادیب[27]
    نویسندگان وبلاگ :
    فیروزمهر[0]
    محمد نوروزی[0]
    بهرامی[0]

    این وبلاگ به پروسه تخریب (یکسان سازی) مزار شهدا که مدتی ست توسط بنیاد شهید شروع شده می پردازد

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    با عواطف مردم بازی نکنید! - هشدار نسبت به پیامد های فرهنگی تخریب مزار شهدا سراسر کشور

    >>آرشیو شده ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<